In Vino Veritas - sanningen finns hos Vinskribenten

fredag 3 mars 2023 12:00-13:00, House of Blues, Borganäsvägen 28, 78433 Borlänge, Sverige

Eric Stein

BUBBEL FRÅN SVERIGE

”Sverige är ett vinodlarland ”, så inledde vår tidigare medlem Eric Stein sin berättelse om svensk vinodling. Ett allt varmare klimat gör det möjligt men ändå viktigare är de nya druvsorterna. De traditionella fungerar inte i Sverige. De knoppar för tidigt och mognar för sent och är känsliga för frost och sjukdomar.

PIWI-druvorna har revolutionerat vinvärden genom att vara svampresistenta. En av dessa druvor heter Solaris. Det är en grön druvsort och är framtagen för att klara svampinfektioner och att trivas i kallare klimat. Den har en kortare växtperiod och mognar snabbare än många andra druvor.
"Om man inte kan odla Solaris skall man inte odla druvor i Sverige", säger Bengt Åkesson i Kivik, en av landets mest erfarna druvodlare.
Erik berättade om några av de svensk vingårdar han besökt, huvudsakligen efter syd-och västkusten. De är från 1 Ha upp till 30 Ha. Ett kustnära läge är gynnsamt för temperaturutjämning. De lämpligaste jordarna är antagligen de mer kalkrika i sydvästra Sverige. Fukt är ett problem och god solinstrålning är viktigt. Jäsningen sätts igång med lokalt framtagna förkulturer.

Kvaliten är bra, sade Erik, som dock rekommenderade de viner som lagrats i 18-36 månader. På Systembolagets hemsida finner man en hel del svenskproducerat bubbel. Det är inte billigt men kvaliten är överlag god. Swedish Sparkling Wine Assosiation (SSWA) är en sammanslutning av vinodlare som följer fastställda riktlinjer i sin produktion.
Frågor bl.a. om lagring av viner och varför det mest är vita druvor som odlas i Sverige, avslutade Erik Steins intressanta föredrag.
Presidenten Maria Lettius överlämnade Rotarydiplom och tackade Erik, som ställt upp med kort varsel.

Veckbrevskrivare Lars Lyrvall