Om Dala Airport

fredag 3 maj 2024 12:00-13:00, House of Blues, Borganäsvägen 28, 78433 Borlänge, Sverige
Talare:

VD Mats Hakkarainen


Organisatörer:
  • Börje Hagström

Dala-Airport

Dala-Airport från att ha varit endast en avgångsplats till att bli en viktig samhällspartner i en orolig tid.

En viktig fråga som kom upp under föredraget var: Hur blir det med Tunet skolan? Mats Hakkarainen redogjorde initierat för olika förutsättningar. En bild som visar marken för in och ut flygningar. I den ena änden av start och landningsbanan ligger Tunets skola och placeringen är helt olämplig. Det gäller både om skolan skulle byggas om från grunden eller om en renovering av den gamla skolan skulle ske. Skolan ligger för nära och i inflygnings- linjen. Det som hindrar skolans fortlevnad är bullernivån och risken för haveri. Det är ett argument som de flesta förstår är om ett flygplan skulle störta in i skolan, skulle vara katastrofalt. Veckoskrivaren har vikarierat på Tunet skola. En bättre skolgård finns inte i hela Borlänge kommun och dessutom ligger idrottsplatsen bredvid. Det berättas att de små barnen i Tunets förskola har lärt sig åka skridskor, innan de kan gå. Ur ett barn- perspektiv är det tråkigt att inte kunna ha skolan på sin nuvarande plats, Dala-Airport är en viktig samhällsfunktion ur ett trafikpolitiskt perspektiv och är ett riksintresse. Själva banan är på 2313 meter och kan ta emot stora flygplan. Det enda hindret är tyngden på själva planet som avgör. Dala- Airport är reservlandningsplats till Arlanda. Råder det usla förhållanden på Arlanda så inga plan kan landa, får de komma till Borlänge. Ett plan som kommer från USA kan ju inte vända om utan måste ha en alternativ landningsplats.

Det sker 10.000 starter och landningar per år och flygplatsen skall vara öppen dygnet runt med en inställningstid på en timme. Flygplatsens byggnader är på ca 10.000 kvadratmeter. Det finns sammanlagt 60 personer som arbetar på flygplatsen i olika funktioner. Där finns polisen, tullen för att kunna ta emot flyg som startat utanför Schengen området. Ambulansflyget är ytterligare en viktig partner. Polisen har dessutom utvecklat en fordonsutbildning där de lär sig att preja bilar av vägen. Bilarna är försedda med stora kuddar på utsidorna. Region Bergslagen genomför just nu en utbildning för poliser här och till hösten skall 2000 poliser från hela landet delta. En annan partner på flygfältet är MSB som har en mätstation där. Här utförs kalibreringar av mätinstrument för att undersöka partiklar i luften.

Hur ser framtiden ut för flyget? Det pågår en kapplöppning mellan olika bränsleprodukter. Särskilt mellan eldrivna flygplan och vätgasflyg. Att framtiden kommer att handla om grön energi är uppenbart. Mats Hakkaarinen tror att elflyget kan säkert flyga inom Sverige medan vätgasflyget kan gå på längre sträckor.

Mats Hakkarainen är VD för Dala-Airport. Han är bördig från Borlänge och började sin utbildning till stridspilot som 21-årig på Ljungbyhed. Han har flugit både Viggen och Gripen och som 55åring tog han ut sin pension. Han avslutade sin militära karriär som Överstelöjtnat. Kan man tänka sig en bättre bakgrund för en VD till Dala-Airport? Knappast! Han föreläste med stor energi och han förmedlade att det händer väldigt många positiva saker kring Dala-Airport,

Veckbrevskrivare, Per-Olof Forsström