Distriktsguvernören har ordet .....

fredag 7 oktober 2022 12:00-13:00, House of Blues, Borganäsvägen 28, 78433 Borlänge, Sweden

Viveka Larsson

Distriktsguvernören har ordet ….

Guvernörsbesöken har ju till uppgift att sprida glädje och engagemang. Det gjorde verkligen Viveka. Det gäller ju att både lyssna på de lokala frågorna och inspirera. Innan mötet träffade hon styrelsen och hade en spännande dialog med den. Hon berättade lite om sin bakgrund. Hon bor i Bollnäs nu och har till professionen varit veterinär. Hon har arbetat med olika inriktningar och har de sista tjugo åren arbetat på Livsmedelsverket. Avsikten var nu att gå i pension.

Så fick hon förfrågan att jobba kvar med anledning att Sverige kommer att ha ordförandeskapet för EU under vårterminen. Hon kommer att jobba för Livsmedelsverket 50 % och vara guvernör för Rotary distriktet 50% som sträcker sig från Avesta till Strömsund.

Trots det stora distriktet kände hon till Borlänge väl. Hennes familj flyttade hit när hon var sex år. Hela skolgången skedde i Borlänge och slutade med studentexamen på Hagagymnasiet. Viveca tog sedan upp vår internationella kvinnliga president Jennifer Jones RI. Årets tema internationellt är IMAGINE ROTARY. När man hör ordet imagine kommer många tänka på en av Beatlarna, John Lennon.Tanken från Jennifer är att vi skall drömma om att göra en bättre värld. Att drömma att det ska bli fred och att krigen kan ta slut. Vi är ju rotarianer för vi vill göra skillnad. Dessa tankar ligger helt i linje med FNs Agenda 2030 med tillhörande handlingsplan.

Jennifer har ett budskap till alla rotarianer och klubbar. Medlemsrekrytering är en av de viktigaste.Erfarenheten visar att vi får nya medlemmar men efter två tre år lämnar de Rotary. Hon menar att medlemsvården är viktig. Det gäller för klubbarna att kunna anpassa sig och vara flexibel. Mångfald och jämställdhet och att Rotary behöver bli synligare ute inte minst lokalt.

Ungdomar är en grupp som kan samlas i Rotaract. Både internationellt och nationellt är det en uppgift för Rotary att satsa på flickor och kvinnor. Viveka tog också upp flera av de aktiviteter som drivs av Rotary, som Rotary Foundation. Här är vår klubb med och driver frågan om att utrota polio. När vi ger 20 barn möjlighet att få vaccin mot polio, så satsar Bill och Melinda Gates att ytterligare 40 barn får vaccin. När den här verksamheten startade i början på 1980-talet trodde många att det var en omöjlig uppgift. Idag ser situationen annorlunda ut. Det är bara Afghanistan och Pakistan där sjukdomen ännu florerar.

När Rotary gör projekt och insatser går 92 % av medlen till det operativa arbetet och åtta procent till administration. Antalet medlemmar i Rotary är 1,4 miljoner om man räknar med alla Rotaract medlemmar. På fredsområdet har rotary sju Peace Centers över hela världen och ett åttonde är på gång i Mellanöstern.

Veckobrevskrivare

Per-Olof Forsström