Sofia Jarl med "Aktuellt i Region Dalarna" / Presidentskifte

Organisatörer:
  • Börje Hagström

Aktuellt i region Dalarna, Sofia Jarl

Dagens föredragshållare Sofia Jarl, regionråd, gav oss en bra inblick i vad som pågår inom region Dalarna. Sex partier samverkar sedan 2018 (C, M, DSP, KD, L, MP) i regionen.

Regionen ansvarar för bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, hjälpmedel, folkhälsa och kultur. Av regionens årliga budget går drygt hälften till hälso- och sjukvård.

Region Dalarna har tidigare lanserat en digital vårdcentral, appen ”min vård”. Den används flitigt och ger möjlighet till vård på den tid som passar just dig! Dessutom avlastar den vården som behöver ske i form av fysiskt möte. Patientavgiften är även lägre för digital vård.

Sofia berättade även om en rad satsningar som pågår inom sjukvården i Dalarna tex:

• Ny röntgenapparatur med MR-kamera i Avesta
  • Självtest för HPV-virus
  • Öppettider på vårdcentraler även på kvällar och helger-det ska vara öppet när folk är hemma!
  • Familjecentral i Borlänge
  • Satsning i Mora för att klara köerna till operation
  • Vårdval för Barn- och ungdomspsykiatrin
  • Avtal med tex C medical i Borlänge (PSAB)
  • med mera

Region Dalarna kommer även att införa högkostnadsskydd för hjälpmedel från 1 januari 2023 vilket annars inte omfattas i högkostnadsskyddet.

Vårdnära service, en satsning på fler händer i vården,  med rätt person på rätt plats skapas bättre tillgänglighet och säkerhet. En stor utmaning inom vården är bemanningen och bristen på vårdutbildad personal. Regionen satsar därför på att anställa fler medarbetare som kan utföra arbetsuppgifter som inte kräver vårdutbildning och som kan avlasta undersköterskor och sjuksköterskor så att de kan ägna mer tid åt patienterna.

Det är mycket på gång inom region Dalarna och tack till Sofia Jarl för en intressant uppdatering!

Veckobrevskrivare 1

Kristina Hagberg

PS.

Eftersom brevskrivaren Kristina måste åter till jobbet direkt efter föredraget fyller jag på med några ord om vad som hände sedan.

Lindha lämnade över och tackade för sig och sitt Rotaryår. Ett år, som blev en blandning av digitala och fysiska möten, med klubbens 50-årsfest som höjdpunkt.

Monica tackade i sin tur Lindha för ett väl genomfört Presidentår och överlämnade en vacker blombukett.

Med ett glas bubbel i handen skålade vi alla för Lindha och Presidenkvartetten Jan Dirk Kooistra, Maria Lettius, Lars Göran Lundgren och Monica Lundin.

-Nu står vi inför ett Rotary i förvandling, sade Jan Dirk. Det blir för första gången flera presidenter i vår klubb och vi får en kvinna som världspresident.

Vi önskar alla lycka till !

Veckobrevskrivare 2

Lars Lyrvall